Purina Proplan vs Carrier....

Hundfoder....
Alltså, djungeln med hundfoder är ju hur stor som helst.
Tänk att det kan skilja så mycket på alla olika torrfoder som finns, pris, energi, fett, tillsatser m.m.

För ett tag sedan var Flex och jag på en inofficiell utställning, där var priser två mindre purina säckar, dessa två säckar blandade jag ut med det foder jag annars ger, Carrier.
Det jag märker på honom med foderbyte är skiter betydligt mindre, han är alltid haft fin päls men nu är den bedårande, sen vet jag inte hur mycket jag inbillar mig MEN jag tycker att han fått ett mer maskulint uttryck.
Tyvärr skiljer det ju drygt 300 kronor mellan dessa foder och det negativa är att jag upplever att Flex konstant är hungrig.
Jag ger honom ju bara drygt två deciliter / mål mot nästan det dubbla av Carrier.

Jag hade en gång en schäfertik som jag i min dumhet började ge "best-in-show" och den stackars tiken förlorade all muskelmassa vi byggd upp på henne och det tog väldigt länge innan vi fick tillbaka den.
Men samma foder vet jag att en god vän gav sina hundar och de var minsann både multichampion i utställning och tävlades inom lydnaden med.
Undra vad det beror på???

Yenna har tjorvat med maten ett tag så nu provar jag ge torrt och det blev ganska bra, hon äter lite bättre.
Eftersom att hon redan är lite tunn vill jag inte att hon ska bli mindre.
Min hemläxa från KM:orna var att börja ringträna henne både ställande och rörelserna.
Det går sisådär med springandet men ställandet tränar vi flera gånger/dag.
Men av vår inhyrda domare kammar vi hem cert, trots hennes ringa ålder=)...

Jag har börjat spana in lydnadstävlingar runt om i norrbotten, men jag vill prova tävla på en liten klubb.
Egentligen är vi inte så långt bort, bara jag skulle få en ordentlig spark i röven så vi kommer igång.
Kanske vi har som mål att starta i ettan under sensommaren eller hösten.

Midsommar ska vi ju på utställning i Gällivare, undra hur det kommer att gå??
Förmodligen en slät etta, men vi hoppas på CK och placering i bästa hanhundsklass... *drömmar*....
Finskan och Karamellen står båda två för sista certet, GUD så spännande, eller kanske finskan har chans före???
Kommer inte ihåg...

I lördags var vi och firade lillebror, då han tagit studenten, med riktigt bra betyg.
Nu hoppas jag att han ska få tag i en bra lärlingsplats så han blir färdig elektriker.
Vi åkte till pappas jaktkoja och hade med oss en trerättersmiddag.
Förrätten var småplock med korv och hammis, följd av grillad karré med potatis sallad och en härlig grönsallad m vitlöksbröd, avslutningsvis serverades grillade bananer fyllda m choklad som efterrätt.
Smarrigt som tusan....
Perfekt för alla fyra hundarna som kunde strosa runt i skogen och Yenna fick sig en ordentlig skogsträning, hon var lite "låg" men det blev mycket bättre efter ett tag.

Efter frosseriet var vi och badade hundarna i älven, jag passade på att schampoonera in Flex med Citron Yes, men det gick inte att få bort allt i älven så jag duschade av honom hos mamma och pappa.
Yenna hade vi vattenträning till, jag gick ut i vattnet (svinkallt) och lät henne simma in till land, det gick mycket bra.
Även hon fick sig en dusch / bad hos mamma och pappa.

Nää det var väl allt för idag
//Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0