Vänstervarv...

Söndag 2 december.

Igår anordnades den årliga inofficiella utställningen "Norrborrens vackraste spaniel och reteriver".
Trots noll koll på anmälningsdatum och dyl hann jag anmäla Flex och Rocky till denna tillställning (tack vare Maria Engström).
Vi var förra året och det var mycket trevligt, i år var det inte lika många anmälda, ca 50 stycken. Men vi hade en mycket trevlig dag i Totohallen, tyvärr har jag inga bilder, kameran tog min kära dotter med sig, som var bortrest till Piteå denna helg.

Rocky var först att visa, han skötte sig exemplariskt, som en labrador ska göra, lite seg mot slutet, då han var spyless att trava några steg för att sedan måsta stå blixstilla =ställa upp sig.
I BIS-finalen gick det inte så bra att ställa upp honom, men jag tyckte själv att han hade bättre rörelse då.

Hans kritik löd;
Härligt huvud och uttryck, mycket bra hals.
Tillräckligt vinklad fram, bra rygg med sluttande kors.
Något knappt vinklad bak ett bra steg från sidan, höjer sin svans i rörelse.
Mycket showigt visad.

Under finalen hade vi en labrador bakom oss och det var som om Rocky blev rädd för den, jag fick honom inte att ställa sig med baken mot den. Det gick inte att ställa upp honom den sista visningen. Trots detta placerade Rocky sig som BIS-R.
Jag är super nöjd med honom!!!

Med tanke på att det är nästan ett år sedan jag ställde ut Flex sist skötte han sig också ganska bra, lite damp hade han ju, men inte alldra värsta anfallen.
Han fick för sig att tjuta till då jag skulle ställa upp han och tog tag i bakpartiet, mespropp....

Kritiken löd;
Vackert huvud, tillräcklig hals, välvinklad fram och ett bra förbröst.
Bra rygg m. ett sluttande kors, välvinklad bak.
Bra benstomme. Rör sig ngt trångt bak, bra steg från sidan.

Flex placerade sig som BIS-3, avancerade två placeringar sedan förra året.

De andra i mitt resesällskap skötte sig också bra.
Marias golden, Bosse placerade sig som BIS-2 i juniorklass
och Jenna BIS-2 i öppenklassen. Maria hade turen att vinna första och andra pris, julskinkorna i lotteriet.
Där var julen på Gyljen räddad!!!

Men bäst gick det för min syster, Liza kom med i BIS-finalen, men fick bli besegrad av de andra hundarna.
Till saken hör att när Sara tog henne i början av veckan var hon helt hopplös, hon lever ett kravlöst liv i en by i vildmarken, gått mycket sällan i koppel bland andra människor ochhundar, pissat ner sig då andra tog i henne.
Igår gick det hur bra som helst, lite "låg", men inte så man trodde att det var samma hund som i tisdags!!!
En annan sak är att det är Saras andra hundutställning hon visar hund på.
Mycket bra jobbat Systeryster!!!

Jag fick helt klart blodad tand och ser fram emot fler utställningar med dessa två underbara herrar.
Men känner at vi ska åka på några inoffare innan vi siktar i oss på de "riktigt utställningarna".

Lucas var med, av natuliga skäl, och han skötte sig nog bäst av alla!!! (på delad plats med Syser).
Sov hela vägen till Boden när vi kom fram åt han, låg och jollrade i vagnen medan jag ställde Rocky i juniorklassen, sen åt han "efterrätten" somnade om så att jag i lung och ro kunde göra Flex färdig till han skulle in i öppenklassen visade honom utan att tänka på att Lucas var vaken.
Han sov tills Rocky var färdig visad och Flex precis skulle in i BIS-finalen, men låg nöjd och glad i vagnen tills alla finaler var färdiga och det var dax att plocka in i bilen.
Då vill han ha mat och rent i byxan.
Vägen hem var han vaken halva vägen men var glad och nöjd innan han somnade i Töre och sov till vi var på gården.
Min älskade lilla unge var jag tycker om dig!!!

Idag har vi tagit oss en promenad och lät Flex dra Oscar i "fjällpulkan", det var första gången.
Det var som om han trodde att han kunde sprina av sig selen och pulkan, han gick fortare och fortare, Oscar skrek av förtjusning där bak =).
Vi var inte så långt då det grinade illa och Flex premiärtur som draghund.

Henrik har åkte till Sandön för sin fjärde vecka och vi längtar redan efter att det ska bli fredag...
Matilda och Frida kommer hem med bussen vid 17:00, då ska vi julpynta.
Hojja vad trist, jag vill inte, men då allt är på plats är det ju sååå fint!!!

Allt för denna helg.
.:Linda:.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0