Personspår och viltspår...

Ut i skogen med hundarna och familjen, sånt tycker jag om.
Passade på att woka lite renskav medans spåren låg.

Personspåret till Flex var med tre "skogs-pinnar" + slut och tre vinklar ca 250 meter långt.
Jag hade snitslat upp det och lät det ligga ca 45 minuter.

Han tog upp spåret mycket fint och spårade bra med sitt fina kryssande men kanske med en aningen högt tempo.
Tyvärr hade jag gjort en dundertabbe och lagt frollic i samband med pinnarna vilken gjorde att han bara bökade i sig frollicen och markerade inte pinnarna ett enda dugg, mycket amatöraktigt gjort av mig!!!

Nåja han klarade första vinkeln snyggt , tog snabbt upp spåret och fortsatte men en fin spårning.
Jag är mycket nöjd med hans spårning, till nästa gång jag spårar med honom ska jag hinna "leka" upp honom så han älskar pinnarna och inte "dutta" med godis (som Pajala uttryckte sig). 

Viltspåret ska ju ligga mycket längre än ett personspår, men liggtiden för Yennas första spår var "bara" en och en halv timme, sen var barn och karl lite less...

Tyvärr klumpade blodet hop sig i flaskan så jag fick "hälla" ut dropparna från flaska, det var en stor skada på denna älg =D.
Det blev ju inte den bästa blodningen om man säger så...
Jag gjorde ett spår som var 50 * 50 meter med  en 90 gradig vinkel.

Yenna klarade spårningen bra, men jag fick verkligen stötta henne att fortsätta med sitt arbete.
Hon var lite låg och osäker, men tog sig igenom spåret på ett lugnt sätt och jag är lite glad att tempot var lågt, ska försöka hålla detta tempo med henne.
Vid vinkeln blev ett litet tapp, men hon kom ut i en ringning och in på rätt spår igen, mycket bra gumman min!
Belöningen i spårslutet var tråkigt av mig, jag glömde korven så det fick bli frollic här med, en liten miss av mig...

Idagsläget lider hundarna av den otroliga värmen mina hundar går bara och snabb kissar på tomten för att sen lägga sig inomhus, jag har varit på motionsrundan vid 20:00, tänkte att vi går i skogen för där är det inte lika varmt.
Tyvärr är ju marken så torr så de fick inte i sig något vatten på den timman vi var ute.

Yennas löp börjar vara över för denna gång och det tackat vi gudarna för...
Flex den stackarn har inte haft det så lätt, men han är så stilig i hans nya frisyr som jag nästan alldeles själv har gjort, jag är så stolt så.
Bara några få regäla hack blev det på halsen och lite pudel-varning på svansen (enligt Sussie i Kalix), annars är han mycket fint =D.

Imorgon blir jag raggar-änka, killen tar sig äntligen iväg till Power meet med grannen och jag hoppas att de får en underbart rolig resa!!!
För det är de värda.

//Linda.


Kommentarer
Postat av: Anna-lena

Ja, tänk ändå vilken härlig natur vi har här bara "runt hörnet" ;) Underbart!!

Jobbigt med hanar å löp.. Det blir nog ingen fler hane för min del i alla fall.. Har fastnat för tikar ;)

2009-07-02 @ 00:24:49
URL: http://varggarden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0