Årskrönika...

Torsdag den 3 januari 2008.

Tänk ännu ett år har passera och det känns som om jag inte riktigt hänger med....
Kommer ihåg då världen skulle stanna av för vi hade millenium, datorer, bankomater ja allt skulle sluta fungera.
Ingen visste hur länge, och det är åtta år sedan!!!!

Detta året började med att jag provade på att jobba 100 %, efter att varit föräldrarledig, allt planerat så att Oscar skulle kunna vara hemma tills jag skulle gå på havandeskapspenning igen, under maj månad.

"Herregud Syrran, du måste ju vara arbetsskydd eller lestadian", utbarst lillebror när den stora nyheten kom, att vi skulle ha barn nummer fyra =).

Under februari hade Flex och jag ganska intensiv träning i lydnaden och vi hade full koll på lydnadsklass 1, men med alldeles för lite underhållsträning försvann den ganska fort, nya tag säger vi om det.

Våren passade vi på att lära tjejerna att åka slalom, var på en långweekend i Kåbdalis med Henriks familj, helt ljuvligt.
En underbart fin, stor stuga och fina backar, serveringen/puben var också magnefik.
Hit kommer vi defenitivt att återvända fler gånger (tyvärr verkar bergstugan vara fullbokad hela våren).

Vi kunde också avnjuta några skoterturer hela familjen där även Flex kunde följa med.
Att åka ut på en sjö eller på älven, pimpla och grilla korv i vårsolenssken är bland det bästa jag vet.
Som tur var hade jag en mycket lätt graviditet, lite ont i ryggen hade jag dock efter skumpande i skoterpulkan =) men ingen man inte kan leva med.

Den enda utställningen vi deltagit på var i mars, en inofficiell som SSRK I Kalix anordnat.
Vi blev BIR och sen BIG-R och sen avslutade vi med Norrbottens vackraste Spaniel och reteriver där vi slutade som BIS- 3.

Så fort vi fick barmark började vi lägga lite blodspår, målet var att hinna bli viltspårschampion innan "Babyn" skulle komma (3 augusti) tyvärr fick vi "bara" ihop två ettor (SSRK Gällivare och SSRK Kiruna) under juni och en tvåa i september.
Så detta ska vi ta tag i under våren/försommaren.

Sommaren 2007 var ingen kanonsommar, utan en regning och blöt sommar, i och för sig skönt för mig som var hög gravid.
På grund av detta fick Flex problem med sina långa öron.
En veterinär gjorde slut på våra utställningsplaner då hon rakade av halva öronen, jag ville bara gråta.
Han fick Fucidin droppar och lite pecillin och sedan var allt tipp-topp igen.

Den 1 augusti kom vårt fjärde barn ,Lucas, en kille på 4070 gram och 51 cm lång.
Hela graviditeten gick smärtfri och även det planerade snittet och läkningen efter flöt på helt utan komplikationer.
Tiden efter gick också bra, flickorna var otroligt hjälpsamma och Oscar tog emot lillebror utan avundsjuka, jag trodde inte att det skulle vara så lättsamt att få nummer fyra....

Under höstens älgjakt fick vi även prova på att gå ett skarpt eftersök, en älg som var skjuten mitt på en myr och för att ta sig till skottplatsen var vi tvungen att åka båt.
Flex spårade effektivt i ca 1 1/2 timme, innan det bara var att erkänna att det inte gick att spåra rätt på denna älg, ingen lega på hela tiden.
Mjölkstockningen kom som ett brev på posten natten efter.
Två dagar efter skjuter de en älg i detta lag, denna älg är mager och har redan ett käkskott på sig.
Inte undra på att vi inte kunde genomföra eftersöket, morrr till skytten!!!

I november hade Överkalix brukshundklubb anordnat en lydnadstävling i klass 1 som vi började träna till och startade i, trots att inte alla moment satt till 100%, men det gick mycket sämre än vad jag väntat mig, 116 poäng fick vi ihop och ett totalt misslyckande.
Flex var helt ofokuserad efter tandvisningen var han helt väck i skallen.
Nu iefterhand kan vi ju skratta åt det, men tävlingsdagen var han mycket billig.
Sambons skadeglada leende då vi gick av planen gick inte att ta miste om =)... han såg ut som en katt som lyckats fånga den fetaste råttan i världen.

Trots lite snö har vi kunnat vara på några sparkturer, då vi även lånat in Rocky som draghjälp, efter vägarna kring Jock. Det går mycket bra i behaglig fart.
Denna aktivitet ska vi fortsätta med under våren.

Nu lämnar vi allt det tråkiga bakom oss och de fina tar vi med oss i minnet in i det nya året.
Vi ser fram emot ett nytt år med nya utmaningar...


Kommentarer
Postat av: Catherine

Ha ett riktigt gott nytt år!!

Vad kul med en årskrönika!
Och hur det nu var med barn o ungdomen... man får då verkligen känna att man lever!
;-)

2008-01-08 @ 13:31:22
URL: http://cv69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0