Klövspårning...

Efter några eftersök utan blod kände jag att vi måste träna på spårning utan blod.
Jag måste också träna på att lita på Flex.

Så idag hade jag ett ypperligt tillfälle att lägga spår.
Eftermiddagen skulle tillbringas utomhus med jobbet så på min lunchrast passade jag på att lägga ett spår med bara klöven dragandes bakom mig.
Jag snavade runt i skogen ca 1 kilometer, gjorde åttor och tillbaka spår, gick upp på ett hygge och ner efter ett större dikt.
Jag försökte verkligen göra det riktigt svårt för Flex, hyggen är hans svaghet och i samband med vatten blir han lite störd och vill bada.
För att inte tappa bort mig själv helt och hållet satte jag ut snitslar vid dessa "åttor" och vinklar.

Sen fick spåret ligga drygt två timmar.

Spännande att se hur han skulle "nysta upp" detta eftersök =).

Han spårade på som om det var på riktigt, ojämn hastighet och lite okoncentrerat, MEN han tappde aldrig spåret inte heller gick han över till något annat spår.
Hygget blev lite svårt för honom och det blev att han genade, men kom till rätt spår iallafall.
Spårslut bestod av en näve köttbullar och en stor klöv.
Första smaskade han i sig alla köttbullar sedan bar han stolt sin klöv ända fram till bilen.
Morskans vilken bra hund jag har och jag kände igen hans spårning från tidigare eftersök, jag måste lära mig att tro och lita på min hund!!

Annars springer livet iväg som vanligt...
Känner mig ganska sliten just nu, det har "ploppat" upp ca fem klasar munsår runt min mun och det är ett säkert tecken på stress hos mig, men vad jag kan göra åt det vet jag inte...
Jag har ingen aning om hur jag ska få livet att lugna ner sig?!

//Linda.

Kommentarer
Postat av: Catherine

Svårt... genade?

Han är ju smart... känner ju spåret enkelt på ett öppet hygge, varför krångla och gå exakt efter spåret när han har rätt väg på enklare sätt?! Hur hade ni vinden? Hundars nosar är rent fantastiska!

2009-09-16 @ 20:05:45
URL: http://cv69.blogg.se/
Postat av: Petra

Bra Flexan... Be matte hålla sig borta från dina fina låååånga öron :)

2009-09-16 @ 21:56:50
Postat av: Linda- hon själv =)

Visst är det så, att i ett skarpt läge ju kortare väg desto bättre.

Men för mig som hundförare, var det bra att se att han klarade upp att "gena" och komma på rätt spår igen!!!

Som mindre rutinerad spårhund tappade Flex spåret på hyggen och extremt torr mark, även då de var blodade, att han nu kan ta spåren på vind och genskjuta spåret är ju bara positivt!

//Linda

2009-09-17 @ 11:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0