Jaktträning på hög nivå =)


Henriksbergskojan 10 maj 2009.

Idag har mamma, Petter, Matilda, Oscar, Lucas och jag varit med våra hundar till Henriksbergskojan för lite hamburgargrillning och årets första hundträning i skogen.
Så vi packade matsäcken och lite leksaker och begav oss mot nordligare breddgrader vid halv elva tiden.

         

Först och främst gjorde vi upp eld, så vi kunde äta som snart som möjligt, medans vi väntade på den perfekta glöden gick vi på upptäcktsfärd i skogen runt omkring stugan.
Det finns ett mindre sandtag alldeles i närheten där vi härjade på ett tag.
Oscar och Lucas är så fantastiskt duktiga på att gå i skogen, trots att det är ojämnt och ganska kuperat terräng fixar pojkarna det galant.

Henriksbergskojan används under hösten av älgjägare så det finns riktigt bra hundgårdar här, vi passade på att låna en av dem medans vi åt. Det var inte så uppskattat av hundarna, Flex pep mest av alla hela tiden.
Efter mycket goda hamburgare och lösgodis till efterrätt började hundträningen =).



Vi gick efter en stig som var exemplarisk att träna linjetag på.
Vi kopplade de andra hundarna i träden bredvid medans en hund i taget fick arbeta.

Första gången Esko och Yenna tränar på linjetag, men de klarade det bra.
Yenna har ett mycket högt tempo och har lite svårt att komma tillbaka på en gång, hon vill gärna göras ett eller tre ärevarv innan hon kommer till mig.
Om jag ska vara petig, så lämnar hon av dummyn slarvigt, men jag har ju inte tränat på apport - håll fast eller inkallning,
utan genat lite i träningen, som vanligt.

           

Esko hade mycket bra föremålsintresse, och hade ett lugn i sitt hämtade och lämnande.


Pepp-talk mellan matte och hund =). 


Bra grepp...

Rocky är som värsta Ferdinand....


"Jag sitter hellre här bland blåbärsriset och".....

Men då han äntligen blixtrar till och gör ett kanon sök och lämnande är inte fotografen med, tyvärr.


Fan, han simmade ju ur bild!!!

Nu är mitt tålamod slut, det tar sådan tid att ladda upp bilderna på blogg.se idag, morr...

//Linda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0