Klickerträning...

Nu har klickern kommit fram och jag ska ge den ett ärlig chans.
Har bett om proffshjälp från "hundgurun på Backen" =).
Eller jag har bett henne komma på några simpla övningar som jag/vi inte kan misslyckas i...

Kört apportering inomhus med Yenna (utan klicker) och det gick överförväntan, men hon blev lite ivrig på godiset så jag plockade bort det efter ett tag, jag tror vi körde tio kortare inkallningar, sen la jag in dummy i munnen och kommenderad "apport". Blev en aningen avsmak för henne men jag gjorde det ca tre gånger för att sen leka med den innan dummyn åkte i lådan. Jag tycker det är viktigt med positivt avslut.
När jag ändå var igång tränade jag sitt-stanna kvar, och det gick bra.
Efter det slutade jag, men hade god lust att fortsätta, men hejdade mig, man ska sluta då man är på topp =).

Flex provade jag också klickern på,  jag la ner dummyn framför honom och då han nosade på den klickade jag.
Jag försökte avancera men insåg att han inte förståd vinkel med det så vi stannade på nos och klick.
Känner mig osäker på när komandoordet ska in och längden på noset.

Ska googla på klickerträning och se vad jag kan hitta.

Sen är målet att ta sig i säng senast 22:00, alltså om en kvart.... får googla imorgon!!!

//Linda

Kommentarer
Postat av: IdaA

Det är riktigt kul med klicker tycker jag, man har stor hjälp av den när det gäller belöning på vissa moment och sen kan man variera mellan olika belöningar när man har klickern oxå :). Det är inte omöjligt att jag kommer åkandes förbi er, känner att jag fick en otroligt bra motivation till skidåkningen, hoppas att den bara håller i sig.....

2009-01-19 @ 22:11:51
URL: http://idaand.blogg.se/
Postat av: Sussie

www.canis.se har en gratis klickerkurs som du får hem direkt i mailen. Den är ganska bra för att komma igång. Varvar teori med praktiska övningar....



Om du vill ha sällskap till KM så hakar jag gärna på...

2009-01-20 @ 19:25:41
URL: http://www.freewebs.com/grundforsbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0