Lite besviken...

På både mässan och föreläsningen.
Mässan tog ca tio minuter att gå igenom, men jag köpte frolic (småa bitar för valpar) och en visselpipa med rosa halsrem, en bra investering.
Föreläsningen ids jag inte gå in på, men näää och frågestunden var då inte heller bra...

Däremot fick Flex och jag åka ut på ett eftersök igår förmiddag.
På väg i skogen bad jag "Han-där-uppe" om ett spår med mycket blod, ca 300 meter långt och en död älg i spårslut.

Då jag kom på skottplatsen, långt in i skogen, med min rosa mössa och Yennas rosa koppel, kändes det mycket bra.
Flex var ju inte allt för väl rastad så det blev ju både det ena och andra i början innan han kunde ta sig an uppgiften att leta spårstart.
Frosten i marken gjorde det lätt att hitta avstamp, men inget blod förrän ca 50-100 meter över ett hygge och in i en ganska gles skog.
Vid blodspåret gick Flex in i ett mycket behagligt tempo, stannade upp, väntade/kollade in mig, jag såg att han visste vad som väntade.
Jag var helt inne på Flex då "mina" två skyttar gör handtecken och börjar småspring tyst framför mig, där framför ca 10 meter står en pinntjur, regält skadad och småvinglig...
Ett skott går av och jag släpper på Flex igen spårningen går mycket fort, inte acceptabelt i viltspårsprovet, men det skiter jag i för nu är det på riktigt.
Ytterligare 50 meter bort ligger älgen och har stupat, Flex får sin belöning, slita och nagga i den döda älgen.

Jag känner en en stor lycka att vi äntligen fixade eftersöket som man ska, efter konstens alla regler.
Från att vi går på eftersöket tills älgen ligger död är det ca 15 minuter, för ett eftersöksekipage var detta en perfekt skadskjutning, om det nu finns perfekta skadeskjutningar?!
Ojojoj så roligt det var, mitt självförtroende har ökat med 100%.
Och ett stort tack för detta jaktlag som ringde ut oss!!!


Jag har jobbat extra idag så jag slutade inte förrän 16:45, avbokade min spinningtid och ägnade mig åt hundarna i stället.
Var och promenerade femman på Lappberget med Petra, Phira, Hampus och Camilla och Tekla.
Så trevligt, nu ligger hundarna och väntar på kvällsmaten och verkar ganska välmående.
Ska hinna med lite hundlektyr innan jag ska i säng, börjar ju 07:00 imorgon med.

"Ibland händer det att vi bor i samma land och talar samma språk, men förstår ändå inte varandra?!"

//Linda


Kommentarer
Postat av: Petra

Halloj, super skoj att Flex nu hittar lite älgar så han blir mer taggad till att spåra upp dem :)) Du är modig som törs ge dig in i den branschen, jag skulle tycka de var otäckt med en stor död älg, jag är lite för vek för att se döda djur!! Tack för en trevlig promenad!

2008-11-10 @ 23:17:13
Postat av: Sara

Grattis till ett lyckat eftersök! Det låter så spännande, du och Flex är så duktiga.

Kram

2008-11-11 @ 01:50:41
URL: http://www.clics.se
Postat av: Tokan ;o)

Jag saknade dig på spinningen igår.

(den här gången var det jag själv som höll på att stupa under den sista minuten...)

2008-11-11 @ 12:26:37
Postat av: Catherine

Fasen... ni verkar ju ha KUL på spinningen! ;-)

2008-11-11 @ 21:12:43
Postat av: Catherine... igen...

och...

Grattis till "älgen"!



2008-11-11 @ 21:14:44
Postat av: Petra

Se nu här Linda, jag föll för grupptrycket och skaffade mig en riktig blogg som alla andra :)

2008-11-11 @ 23:40:11
URL: http://phira.blogg.se/
Postat av: Alina

Godnatt på dig! :)

2008-11-11 @ 23:45:44
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0